خانه محل امن و آرامش است پس باید آنگونه باشد که در آن امنیت و آرامش حس شود. همانطور که لباس ها، کیف و کفش و زیورالاتمان را مطابق سلایق و علایقمان انتخاب می کنیم خانه هم باید مطابق علایق و شخصیتمان باشد. اما در کنار این اصل کلی نکاتی هست که در صورتی که رعایت شود در زیبای و راحتی خانه بسیار تاثیرگذار است.

۱) در خانه یک مرکز توجه ایجاد کنید
در قسمتی از خانه که به محض ورود نظر هر کسی را جلب می کند انتخاب کنید. مطابق سلیقه و استایل خودتان از وسیله ای که بیشترین تناسب را با سبک خانه دارد در آن نقطه استفاده کنید. در اینجا می توانید گلخانه ای کوچک، یک کتابخانه، پیانو یا حتی یک تابلو قرر دهید.


۲) به خطوط قالب در فضا بیشتر توجه کنید
اگر دوست دارید خانه وسیعتر به نظر برسد و راحتی و صمیمیت خانه بیشتر شود از خطوط افقی استفاده کند.
خطوط عمودی برای فضاهایی با سقف کوتاه بسیا مناسب است و به فضا رسمیت بیشتری می دهد.
برای داشتن یک فضای پرانرژی که خلاقیت را افزایش می دهد از خطوط مورب استفاده کنید.
برای داشتن فضایی که جذابیت چشمگیر داشته باشد خطوط مورب بسیا کمک کننده است.

۳) استفاده از تنالیته ی یک یا دو رنگ
رنگ مورد علاقه ی خود را در تنالیته های متفاوت استفاده کنید، یا یک رنگ خنثی را به عنوان بیس انتخاب کنید و با 2 یا 3 تنالیته از رنگ مورد پسند خود ترکیب کنید.
۴) سایز مبلمان
سایز و استایل مبلمان باید متناسب با فضایی که در آن قرار میگیرد و کاربردش باشد. مبلمان نشیمن باید راحت و با سایز متوسط باشد. اگر سالن پذیرایی بزرگی دارید می توانید از مبلمان های رسمی تر و بزرگتر استفاده کنید.


۵) نورپردازی
نورپردازی در ایجاد فضایی متناسب با سلیقه و نیاز بسیار تاثیر گذار است. در فضاهایی که نیاز به نور یکسان در تمام فضا هست از نور هایی که در سقف ایجاد می شود استفاده کنید.
در اتاق کار یا مطالعه بیشتری نور را به سمت میز کارتان منعطف کنید.
برای ایجاد تمرکز روی وسیل یا نقطه ای خاص از فضا از نورپردازی تاکیدی که نور متمرکز روی آن وسیله یا نقطه خاص است استفاده می شود.
نورپردازی محیطی: به نورپردازی از سمت سقف اتاق اطلاق می شود. در این روش چراغ بر روی سقف نصب است. نورپردازی محیطی برای اتاقهایی مناسب است که میخواهیم همه ی قسمت های آن به طور مساوی روشن شود.
نورپردازی کاری: برای انجام کاری خاص از این مدل نورپردازی استفاده می شود. مانند چراغ مطالعه یا چراغ هایی که در زیر کابینت ها نصب می شوند
نورپردازی تأکیدی: برای ایجاد تأکید و تمرکز روی شیء یا بخش خاصی به کار می روند. برای مثال می توان به چراغ هایی اشاره کرد که برای روشن کردن آثار هنری به کار می روند.
علاوه بر مسائل گفته شده لطفاً به استفاده از نور طبیعی نیز توجه کنید.

6) ایجاد تعادل

اگر سبک وسایل، چیدمان و نورپردازی کلاسیک است و در کل معماری خانه کلاسیک است باید تقارن حفظ شود.
در معماری مدرن مفهوم تقارن از بین رفته و وسایل به گونه ای در کنار هم قرار می گیرند که با وجود عدم تقارن در کل تناسب و تعادل برقرار شود. در این سبک فضا راحتتر و غیر رسمی تر است.
تقارن شعاعی نوعی چینش است که یک نقطه ی مرکزی در نظر گرفته شده و سایر وسایل حول این محور قرار می گیرند. که در منازل بیشتر در اتاق نشیمن مورد استفاده است در معماری مدرن نقطه ی مرکزی میتواند تلوزیون باشد. و در معماری سنتی کرسی نقطه ی مرکزی بوده.