کاغذ دیواری نیز مانند پرده، نوعی پوشش است، البته با این تفاوت که تنها هدف از نصب کاغذ دیواری افزایش زیبایی هر چه بیشتر دکورارسیون داخلی است. و تقریبا هیچ کاربرد دیگری ندارد. از این رو انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب کار چندان راحتی نیست و نیاز به زمان زیادی جهت انتخاب و خرید دارد.

اصول انتخاب کاغذ دیواری
در مقاله ی کاربرد رنگ ها در طراحی داخلی به طور مفصل راجع به ارتباط نور و رنگ صحبت کردیم از آنجا که رنگ ها با جذب اشعه ی نور خورشید دیده می شوند و بعضی رنگ ها جذب نور بیشتری دارند و همینطور طرح های شلوغ، پس در صورتی که خواهان خانه ای پر نور هستید از کاغذهایی با رنگ روشن و طرح های ساده یا حتی بدون طرح استفاده کنید.
رنگ های روشن همچنین باعث بزرگتر دیده شدن فضا می شود. پس اگر در آپارتمانی کوچک و کم نور زندگی می کنید از انتخاب رنگ های تیره و طرح های شلوغ جدا دوری کنید زیرا خانه دلگیر و خفه می شود.
در صورتی که ابعاد سالن پذیرایی، اتاق خواب ها یا نشیمن شما مورد پسند نیست با کمی دقت در طرح کاغذ دیواری میتوانید این معایب را کمی پوشش دهید. مثلا برای فضاهایی که طول و عرض آنها بسیار متفاوت است و اصطلاحا اتاق بسیار باریک و کشیده به نظر می آید روی دیوار هایی که عرض کمی دارند از طرح راه راه افقی یا طرح های گلدار استفاده کنید. برای فضاهایی که ارتفاع کمی دارند و اصطلاحا سقف آنها کوتاه است از طرح راه راه عمودی استفاده کنید.
قبل از اینکه برای خرید کاغذ دیواری به بازار بروید در مورد رنگ و طرح تصمیمتان را بگیرید زیرا تنوع طرح و رنگ زیاد موجب سردرگمیتان می شود. از آنجا که کاغذ دیواری با پوششی که روی دیوار ایجاد می کند بسیار چشم گیر است و باید با سایر لوازم منزل مثل مبلمان، فرش ها و پرده ها هم از نظر رنگ و هم سبک تناسب داشته باشد و همچنین مواردی که در مورد متراژ و نور خانه گفتیم در نظر گرفته شود.
در صورتی که تصمیم دارید سالیان سال از این کاغذ دیواری استفاده کنید و توان مالی شما به شکلی نیست که هر سال کاغذ دیواری یا سایر وسایل را عوض کنید در انتخاب رنگ و طرح دقت کنید، از طرح ها و رنگ های مد انتخاب نکنید طرح و رنگی را انتخاب کنید که زود دلزده نشوید. علاوه بر این کاغذ دیواری قابل شستشو انتخاب کنید حتی اگر گرانتر باشد، یک بار هزینه کردن بهتر از چند بار است.